U sklopu Europskog tjedna sporta naglašavamo nužnost redovite tjelesne aktivnosti od najranije školske dobi. Značajno mjesto u sustavu odgoja i obrazovanja, posebno u osnovnoj školi, gdje se postavljaju temelji zdravog i aktivnog načina života zauzima tjelesna i zdravstvena kultura. U periodu intenzivnog rasta i razvoja djeteta, tjelesna aktivnost ne samo da doprinosi pravilnom funkcioniranju organizma, nego oblikuje i psihološke te socijalne dimenzije ličnosti. Cilj tjelesne i zdravstvene kulture nije samo razvijanje motoričkih sposobnosti, već i usvajanje trajnih navika, stavova i vrijednosti koje doprinose zdravlju, kvaliteti života i društvenoj prilagodbi.
Tjelesna i zdravstvena kultura doprinosi razvoju kroz zdravstveno – funkcionalne, psihološko – pedagoške i socijalno – odgojne aspekte.
Tjelesna i zdravstvena kultura u osnovnoj školi direktno doprinosi pravilnom rastu i razvoju učenika. Redovna tjelesna aktivnost jača lokomotorni aparat, razvija kardiorespiratornu izdržljivost, poboljšava držanje tijela i povećava otpornost organizma. Također, ima značajnu preventivnu ulogu u suzbijanju pretilosti i drugih zdravstvenih problema koji su sve prisutniji kod djece školskog uzrasta. Prema istraživanjima, djeca koja se redovno bave tjelesnom aktivnošću rjeđe pokazuju zdravstvene smetnje, imaju bolje motoričke sposobnosti i viši nivo opće tjelesne spremnosti (Findak, 1999).
Osim zdravstvenih koristi, tjelesna i zdravstvena kultura ima i važan psihološki učinak. Aktivno učešće u sportskim igrama i vježbama pozitivno djeluje na emocionalnu stabilnost i razvoj samopouzdanja. Djeca kroz tjelesnu aktivnost razvijaju sposobnost koncentracije, upornosti i samokontrole, što se odražava na uspješnost i u drugim nastavnim predmetima. Tjelesna kultura, dakle, doprinosi stvaranju uravnoteženih ličnosti, osnažuje motivaciju i razvija pozitivne stavove prema radu i životu (Horga, 2007).
Tjelesna i zdravstvena kultura ima i snažnu socijalnu dimenziju jer se odvija u interakciji s drugima. Učenici se kroz zajedničke aktivnosti uče timskom radu, suradnji i poštivanju pravila igre. Na taj način razvijaju toleranciju, osjećaj odgovornosti i sposobnost prihvaćanja različitosti. Iskustvo pobjede i poraza doprinosi razvoju emocionalne zrelosti i socijalnih vještina koje su ključne za život u zajednici (Prskalo i Sporiš, 2016).
Kao cjeloviti dio obrazovanja, tjelesno zadravstvena kultura doprinosi razvoju učenika i oblikuje temeljne vrijednosti vezane uz zdravlje, kretanje i životne navike.
Učitelj, mentor Jasmina Vlašić